Hva er coaching- og hva skiller det fra terapi?
Coaching er en strukturert og målrettet samtaleprosess med fokus på utvikling, valg og hvilken retning du ønsker å gå i.
Forskjellen mellom coaching og terapi kan noen ganger være vanskelig å få øye på. Terapi er først og fremst en klinisk behandlingsform innen psykisk helse, der målet er å redusere psykiske plager, øke livskvalitet og fungering, mens coaching er en utviklingsorientert prosess for deg som ønsker vekst og større bevissthet i ditt eget liv.
I coaching jobber vi ikke innenfor en behandlingskontekst, men med personlig utvikling og selvledelse.
Min tilnærming- økt bevissthet
Mange av våre valg og reaksjoner styres av mønstre vi ikke er klar over. Vi tror vi er fri til å velge, men er vi egentlig det?
Har du lagt merke til at du ofte har de samme tankeprosessene, de samme følelsesmessige reaksjonene og de samme handlingsmønstrene på tvers av ulike situasjoner?
Mønstrene våre formes i samspill mellom genetikk, personlige erfaringer, kulturen vi vokser opp i, og tidsånden vi lever i.
Coachingprosessen handler om:
- Øke bevissthet om egne drivkrefter og mønstre
- Utforske hva som ligger bak tilbakevendende utfordringer
- Styrke evnen til å handle i tråd med egne valg
Målet er større indre klarhet og en mer bevisst måte å leve eget liv på. Dette er et arbeid som krever refleksjon, ærlighet og vilje til å lede seg selv.
Hvem kan ha nytte av coaching?
Coaching passer for deg som:
- Fungerer godt, men ønsker å utvikle deg. Kanskje har du konkrete mål du ønsker å oppnå, enten det er jobbmessige mål, ønske om å bedre dine relasjoner, eller du ønsker å endre livsstil.
- Står i et veivalg- profesjonelt eller privat
- Kjenner behov for større samsvar mellom egne verdier og eget liv
- Ønsker mer bevissthet og tydelighet i egne valg
